Stora hamnar

Stora hamnar

Stora båtar kan vara mäkta imponerande, men har du funderat över var dessa stora fartyg egentligen lägger till – och hur stora hamnarna är som tar emot dem? Flera av världens största containerskepp kan inte lägga till i många av världens hamnar, vilket gör att många går snarlika rutter runt om världen. Ett något spännande fakta är att de tio största hamnarna, sett till containertrafik, är lokaliserade i Asien, sex av dem i Kina. De tre största; Shanghai, Singapore och Shenzhen ligger dessutom relativt nära varandra. På sjätte plats hittar vi Hong Kong vilket länge var världens största containerhamn, och som ligger tvärs över sundet från Shenzhen. Den kinesiska grannen har dock vuxit explosionsartat på bara ett par decennier, och vad som brukade vara en pittoresk fiskestad är idag en megastad med miljontals invånare, imponerande skyskrapor och en hamnverksamhet med 39 olika fraktbolag och 140 dockor.

Kinas explosionsartade tillväxt

Både Singapore och Hong Kong är klassiska hamnstäder, då båda länderna saknar ett reellt inland och egen produktion av råvaror. Därmed har de genom historien varit beroende av import vilket tidigt gjorde dem till prominenta hamnstäder. Under 2000-talet har mycket hänt med deras stora granne i norr, som i synnerhet har genomgått en markant förändring vad gäller import och export. Kinas största hamnstäder, Shanghai, Guangzhou samt Ningbo-Zhoushan, har varit aktiva i många århundraden, men då hela landet plötsligt stängdes under Mao-regimen på 50-talet avstannade också tillväxten och handeln med omvärlden. Det skulle dröja ända tills det nya millenniet innan Kina kunde komma ikapp sina grannar, men då gjorde de så med besked. Shanghai, till exempel, låg 1999 på 186 miljoner ton fraktad last, och blott sex år senare på över det dubbla. 2006 byggde man en djuphamn och förra året skeppade man över 800 miljoner ton. Lägg då till de andra fem kinesiska hamnarna på listan över världens tio största så får man en enorm summa av importerade och exporterade gods. Känns det som att allt du köper är ”Made in China” – inte så förvånande!

Europa på elfte plats

Trots att Europa länge haft en tradition av sjöfart, med hundraåriga ostindiska kompanier, kolonisering, vikingar och en engelsk flotta som gjorde sig ett rykte under krigen, är Europa idag lång efter sina asiatiska konkurrenter. Detta beror delvis på tillväxten, inte bara i Kina, men även i länder som Sydkorea, Taiwan, och tidigare nämnda Hong Kong och Singapore, vilka idag har ekonomier som gynnar export och ändå skapar ett kapital som ger dem råd att importera det som behövs. Samtidigt har handeln mellan asiatiska länder ökat, vilket innebär större behov av hamnar och fartyg eftersom man, till skillnad från i Europa, inte har större internationella tåg- eller vägnät, av både politiska och geografiska anledningar. I Europa varierar fraktmetoderna mellan lastbilar, tåg och fartyg, och de skepp som anländer gör så i störst andel till Rotterdam, Antwerpen och Hamburg, samtliga belägna i kontinentens starka ekonomier Holland, Belgien och Tyskland. Blickar vi ännu längre västerut ligger Los Angeles på en sjuttonde plats, och den amerikanska östkustens New York ännu längre ned på listan.