Senaste inom Estoniakatastrofen

Senaste inom Estoniakatastrofen

Senaste inom Estoniakatastrofen

Estoniakatastrofen är fortfarande väldigt färsk på mångas minnen. Denna olycka som inträffade 28 september 1994 räknas som den största färjekatastrofen i modern fredstid och kom att skörda 852 liv, varav 501 av dem var svenskar. Katastrofen innebar även ett enormt mediabevakade och innefattar en utredning som av många ansågs var mer än en besvikelse. Detta har sedan gett upphov till en rad konspirationsteorier, då rapporten från Haverikommissionen, ansågs utesluta viktig information om hur olyckan faktiskt hade inträffat.

Flera framstående och lästa böcker har även släppts, varav den allra kändaste är M/S Estonia – Svenska statens haveri, som är skriven av Stefan Torssell. Boken innefattar viktig fakta om katastrofen och vad påföljden blev. Deras redogörelse stämmer i många fall heller inte överens med vittnesmåls berättelser om vad de sett och hört när olyckan inträffade mellan Tallin och Stockholm, denna kalla och blåsiga höstnatt.

Estonia – fyndet som ändrar allt

Kort efter olyckan gick svenska myndigheter ut med att ett dykförbud skulle införas på platsen och att haveriplatsen skulle ses som en gravplats. Därefter lämnades många frågetecken obesvarade och inga större utredningar har efter detta inletts.

Spolar man fram till nutid, så har dock ny information framkommit. Detta har öppnat upp en ny debatt om hur olyckan faktiskt gick till och dykningar har gjorts i området. Intresset för Estonia väcktes på nytt efter att en dokumentärserie snart skulle släppas med den framstående journalisten Henrik Evertsson i spetsen. 

Estonia – fyndet som ändrar allt, kom att starta upp diskussionen på nytt och innehåller information som aldrig tidigare har visats för allmänheten. Det allra mest omtalade är det hål som upptäcktes på båtens skrov. Efter tester och expertutlåtanden, blev slutsatsen att det stora hålet inte kan ha inträffat på det sätt som går att läsa i Haverikommissionens rapport.

Dokumentären innefattar även intervjuer med personer som aldrig tidigare har trätt fram och som har haft viktig fakta att delge, vad gäller deras iakttagelser om olyckan. Det beslutades även att skicka ner en dykrobot runt vraket, trots de satta restriktionerna för att kunna ta bilder på delar som aldrig tidigare genomsökts grundligt.

Vad som har hänt efter att dokumentärserien sändes

Vad som har hänt efter att dokumentärserien sändes

Under år 2020 sändes de fem avsnitten som dokumentären Estonia – fyndet som ändrar allt innefattar. Serien fick snabbt stort mediaintresse och Henrik Evertsson belönades både med Stora Journalistpriset 2020 för sina upptäckter, samt åtalades för att ha brutit mot den griftefrid som var upprättat runt vrakdelarna.

Evertsson kom dock att frias i rätten, då han menade att inga brott hade begåtts då filmatiseringen var beställd av ett bolag som inte innefattade lagen om griftefrid.  Sedan katastrofen inträffade hade den svenska regeringen haft ett ständigt tryck och efterfrågan från SEA, Stiftelsen estoniaoffren och anhöriga att en grundlig utredning av vraket bör genomföras. Någonting som dock nekades gång på gång. Stiftelsen lär dock få sin förfrågan besannad inom snar framtid, då diskussionen på nytt väger upp för att utföra nya dykningar runt Estonia för att kunna ta reda på mer fakta om hur olyckan inträffade.