Imponerande ingenjörskonst till havs

Imponerande ingenjörskonst till havs

De senaste femtio åren har sett en explosiv utveckling av fartyg och sjöfart, och branschen har, mer än andra, utvecklats under premissen ”stor, större, störst”. Oavsett användningsområden har rederierna i första hand satsat på att bygga större skepp, snarare än snabbare. Samtidigt har miljötänket integrerats i stora delar av sjöfarten och nu gäller helt andra krav på motorer, bränsle och utsläpp från de många fartygen som trafikerar haven. Allra mest imponerande är dock hur dessa bjässar fortfarande kan segla med de jättelika lasterna som man tar ombord. Världens största containerfartyg 1960 kunde frakta 490 containrar, medan OOCL Hong Kong, som sjösattes förra året, kan ta ombord över 20 000. Hur imponerande OOCL Hong Kong än är dröjde det inte länge innan fartygets uppenbara nackdelar upptäcktes: de flesta hamnar är för små för att hon ska kunna lägga till där. 400 meter långt, med propellerblad som är över 10 meter och en dödvikt på nära 200 000 ton utgör hon en alldeles särskild syn när hon anländer. Just nu seglar hon från Shanghai via Xiamen, Singapore, Suezkanalen, Felixstowe, Rotterdam och Gdansk bland andra städer, med en rundturseglats på 77 dagar.

Fler otroliga skepp

Amerikanska flottan har sitt hangarfartyg USS Gerald Ford som drivs med atomkraft och aldrig behöver tankas. Besättningen ligger på över 4500 mannar och skeppet kan segla i flera årtionden utan att behöva lägga till kaj. Faktum är att hon, rent teoretiskt, kan hållas i tjänst till nästa århundrade utan att behöva stanna. Den flytande borrplatformen Prelude FLNG är en annan historia. Som världens till dags dato största icke landbaserade konstruktion har Prelude i uppgift att borra efter naturgas vid Australiens kust. Skrovet är stort som fem fotbollsplaner och hennes totala längd mäter 488 meter. Vid full lastning väger hon inte mindre än 600 000 ton och har en besättning på runt 250 mannar. Annan kuriosa kring Prelude är också att hon kan stå emot klass 5-cykloner även om besättningen kommer att evakueras i ett tidigare skede. Glöm livbåtar och flottar, här finns det helikoptrar som transporterar besättningen till säkerhet. Hon är planerad att ligga ankrad i 25 år, under tiden som borrningen pågår, med start under det kommande året.

Vad kommer härnäst?

Dessa massiva jättar är magnifika ingenjörsbedrifter som man inte kan låta bli att fascineras och imponeras av. Det är dock intressant att spekulera i vad som kan tänkas komma härnäst, kan fartygen fortsätta att växa i längd och kapacitet eller måste man snart börja fundera i andra banor? Prelude FLNG seglar inte för egen maskin, utan byggdes för att ligga ankrad. OOCL Hong Kong är alltså för stor för de flesta hamnar runt om i världen. Även om det är möjligt att bygga större och längre fartyg verkar det som att en storlek större inte behövs, att skeppen till slut förlorar sin reella funktion. Kanske är det dags att byta fokus och bygga mer funktionella fartyg, som kanske kan gå snabbare och lägga till vid mindre hamnar, samtidigt som de är mer miljövänliga och bränsleeffektiva? Sjöfarten är ett av de mer miljövänliga transportsätten för frakt och passagerare, och alldeles säkert är att branschen kommer att spela en stor roll för framtiden.